Saturday, 24 November 2012

Sebab Apa Rasulullah SAW Melarang Minum Sambil Berdiri?

Sebab Apa Rasulullah SAW Melarang Minum Sambil Berdiri?

Dalam hadis disebutkan "janganlah kamu minum sambil berdiri". Dari segi kesihatan. Air yang masuk dengan cara duduk akan disaring oleh sfinger. Sfinger adalah suatu struktur muskuler (berotot) yang boleh membuka (sehingga air kencing boleh keluar) dan menutup.

Setiap air yang kita minum akan disalurkan pada 'pos-pos' penyaringan yang berada di ginjal. Jika kita minum sambil berdiri. Air yang kita minum otomatik masuk tanpa disaring lagi.

Terus menuju kandungan air kencing. Ketika menuju kandungan air kencing itu terjadi pengendapan di saluran sepanjang perjalanan (ureter). Kerana banyak sisa-sisa yang melekat di ureter inilah awal mula munculnya bencana.

Benar, penyakit kristal ginjal. Salah satu penyakit ginjal yang sungguh berbahaya.Disyaki akibat susah kencing, jelas perkara ini berhubungan dengan saluran yang sedikit demi sedikit tersumbat tadi.

Dari Anas r.a. dari Nabi saw.: "Bahawa ia melarang seseorang untuk minum sambil berdiri". Qatadah berkata, "Kemudian kami bertanya kepada Anas tentang makan. Ia menjawab bahawa hal itu lebih buruk."

Pada masa duduk, apa yang diminum atau dimakan oleh seseorang akan berjalan pada dinding usus dengan perlahan dan lambat. Adapun minum sambil berdiri, maka ia akan menyebabkan jatuhnya cairan dengan keras ke dasar usus, melanggarnya dengan keras.

Jika ini terjadi berulang-ulang dalam waktu lama maka akan menyebabkan membesar dan jatuhnya usus, yang kemudian menyebabkan disfungsi pencernaan.

Adapun Rasulullah saw pernah sekali minum sambil berdiri, maka itu disebabkan ada sesuatu yang menghalangi beliau untuk duduk, seperti penuh sesaknya manusia pada tempat-tempat suci, bukan merupakan kebiasaan.

Manusia pada masa berdiri, ia dalam keadaan tegang, organ keseimbangan dalam pusat saraf sedang bekerja keras, supaya mampu mempertahankan semua otot pada tubuhnya, sehingga boleh berdiri stabil dan dengan sempurna.

Ini merupakan kerja yang sangat teliti yang melibatkan semua susunan saraf dan otot secara bersamaan, yang menjadikan manusia tidak boleh mencapai ketenangan yang merupakan syarat terpenting pada masa makan dan minum.

Ketenangan ini hanya boleh dihasilkan pada masa duduk, di mana saraf berada dalam keadaan tenang dan tidak tegang, sehingga sistem pencernaan dalam keadaan sedia untuk menerima makanan dan minum dengan cara cepat.

Makanan dan minuman yang dimakan pada masa berdiri, boleh memberi kesan pada refleksi saraf yang dilakukan oleh reaksi saraf kelana (saraf otak kesepuluh) yang banyak tersebar pada lapisan endotel yang mengelilingi usus.

Refleksi ini apabila terjadi secara keras dan tiba-tiba, boleh menyebabkan tidak berfungsinya saraf (vagal inhibition) yang parah, untuk menghantarkan detik mematikan bagi jantung, sehingga menyebabkan pengsan atau mati mendadak.

Begitu pula makan dan minum berdiri secara terus-menerus sangat membahayakan dinding usus dan memungkinkan terjadinya luka pada perut. Para doktor melihat bahawa luka pada perut 95% terjadi pada tempat-tempat yang biasa berlaku perlanggaran makanan atau minuman yang masuk.

Sebagaimana keadaan keseimbangan pada masa berdiri disertai pengecutan otot pada kerongkong yang menghalang jalannya makanan ke usus secara mudah, dan kadang-kadang menyebabkan rasa sakit yang sangat yang mengganggu fungsi pencernaan, dan seseorang boleh kehilangan rasa selesa semasa makan dan minum.

Diriwayatkan ketika Rasulullah s.a.w. dirumah Aisyah r.a. sedang makan daging yang dikeringkan diatas talam sambil duduk bertongkatkan lutut, tiba-tiba masuk seorang perempuan yang keji mulut melihat Rasulullah s.a.w. duduk sedemikian itu lalu berkata: "Lihatlah orang itu duduk seperti budak."

Maka dijawab oleh Rasulullah s.a.w.: "Saya seorang hamba, maka duduk seperti duduk budak dan makan seperti makan budak." Lalu Rasulullah s.a.w. mempersilakan wanita itu untuk makan.

Adapun duduk bertelekan (bersandar kepada sesuatu) telah dilarang oleh Rasulullah sebagaimana
 sabdanya, "Sesungguhnya Aku tidak makan secara bertelekan" (HR Bukhari)


wallahualam

Tuesday, 20 November 2012

Sugar

Felicia Wong shared a link.
4 hours ago · 
#healthylifestyle tip of the day! #nomore muffintop! :D

Naturally-occurring sugar Vs Added Sugar.
Fructose from fruit vs Artificial sugar in food

18 teaspoons of added sugar in some varieties of instant oatmeals. vs take a shake-soy/milk & fruits cut at least 6 teaspoon of sugar

A refreshing lemonade juice has 15 teaspoon of sugar, a twist of lemon in mineral water-no added sugar!

A mocha latte can have up to 50g of sugar/12 teaspoon! Switch it up with coffee+steamed milk+cocoa powder and you cut some sugar.

5 teaspoons of sugar in 1 potion of commercial pasta sauce, dice some tomatoes, make it into puree, and you cut loads of sugar too!

Program turun berat badan

Mahizal Azim
3 hours ago via BlackBerry Smartphones App · 
Sy nak FI 24 botol,F3 12 btol,tea mix 100gm 6botol.antaq tghari ni jugak!sy nak start program turun berat badan satu rmah!!cpat cikgu!ishh..satu lagi arahan yg sy trima pagi ni..awat pg ni jd camni ni..subhanallah..rezeki dr Allah..customer sy bketurunan siam..hantaq meseg luarbiasa pg ni..tahniah Soon Echim...org kampg yg hebat ada Banglo dn BMW 5series,makan herbalife bkan krn byk duit,tp byk kesedaran ttg ksihatan

Sebab Sakit

Azizah Mat Yasin
53 minutes ago · 
Ramai org cakap sakit sebab, keturunan, kurang bersenam, takdir, dsb. Tapi setelah masukkan camera kedalam kolon usus perut pesakit, di dapati bahawa semua penyakit termasuk cancer, gout, sembelit, buasir, dan beberapa jenis cancer, dan penyakit adalah berpunca dari usus yg penuh toksin dan apa yang kita mkn. "Kita adalah apa yang kita makan" jangan salahkan takdir atau keturunan, tanya apa sarapan pagi kita, dan adakah air yg kita minum harian cukup untuk membebaskan toksin sepanjang hari. - Muhamad Mohd Firdaus

Kisah Herbalife

alhmdulilah!!!hari ni dpt berita paling gembira dr my downline, tahniah Call MynameShop..mak & ayah fakri da start minum shake pg ni..dia nk sgt mak dia sehat,mak dia da menderita sakit darah rendah, kencing manis, resdung kronik, ketumbuhan & beberapa penyakit kronik lain sejak betahun2 yg lalu ,berhabis duit beratus ribu berubat tp dpat benyakit baru tmasuk ayah dia yg da operation 3 kali akibat usus bocor.jutaan terima kasih buat Yusof Islam,a.Hairil Nizwan Mohd Ramli & my mom yg xputus2 memberi dorongan kepada kami TQ ALLAH TQ HERBALIFE.sahabat2 sekalian jom sama2 kita doakn fakri & keluarga dia ye..anda bagaimana?sayangkn ibu bapa?jika ibu bapa kalian ada masalah kesihatan sama/seperti sahabat sy ni & serius nk lebih sihat..laju2 inbox / sms sy..MENCARI ORG SERIUS UNTUK LEBIH SEHAT. Dari Facebook caldina knouc

Friday, 16 November 2012

Sarapan pagi

Herbalife ni bukan ubat kurus, bukan ubat pelangsing, dan bukan apa2 ubat..Herbalife ni adalah Nutrisi...Kalau kita sarapan pagi dengan shake Herbalife seseolah kita ni telah makan 7 mangkuk sayur segar yang berlainan jenis dan khasiat...Persoalannya, mampu ke kita makan 7 mangkuk segar pagi2? Yang kita makan biasa adalah goreng2 yang tinggi kolestrol, lemak, dan kurang berkhasiat... Jom la kita tukar kepada sarapan sihat kerana sarapan merupakan permulaan kepada kehidupan...Kalau elok dan berkhasiat sarapan kita, insyaALLAH lancarlah kehidupan kita hari itu.. pm sya utk dapat maklumat lanjut..saya sedia membantu anda semua...

Apa nak buat bila anda stres?

Teringat perkongsian Dr Azha hari tu.
Apa nak buat bila anda stres?

1) Gi joging, lari sampai hilang stres. Kalau ada kat tempat kerja, lari turun naik tangga. Kalau bangunan tu 8 tingkat, haaa, naiklah sampai 8 tingkat, asalkan stres hilang.

2) Ambil wuduk, buat solat sunat 2 rakaat. Mengadu pada ALLAH. :)

Dan salah satu cara saya hilangkan stres pulak, dgn main basketball. Tiap kali dapat shoot, pergh, PUAS! Stres hilang, badan pun sihat, insha-ALLAH

Tahu kan, kalau stres, nutrisi paling baik sekalipun masuk dlm badan, sel2 tak dapat nak serap. Apatah lagi pabila kita stres tu, kita balas dendam dgn makan aiskrim, junk food banyak, dah la badan stres, ditambahkan lagi stres dgn makanan tak tentu hala, pastu naik berat naik, badan membesar, TAMBAH STRES lagi!

Maka, hidup ni, jom jadi lebih positif dan ceria! Jangan stres2, nanti cepat tua, badan pun cepat naik! :)

Keep Positive

" Keep your THOUGHTS POSITIVE, because your thoughts become your WORDS.
Keep your WORDS POSITIVE, because your words become your BEHAVIOURS.
Keep your BEHAVIOURS POSITIVE, because your behaviours become your HABITS.
Keep your HABITS POSITIVE, because your habits become your VALUES.
Keep your VALUES POSITIVE, because your values become your DESTINY... "
( Gandhi )

Gemok Air

Tips: Tahukah anda tentang 'gemuk air'? GEMUK AIR berlaku disebabkan kurang minum air, bukan disebabkan byk minum air. Badan memerlukan lebih kurang 1.5liter air utk berfungsi (pernafasan, perkumuhan). Jika anda kurang minum air masak, badan akan menyimpan air utk fungsi badan. Kesannya anda akan jadi 'unta' kerana badan anda simpan air berbanding guna air utk memproses.